Thursday, October 30, 2014

Jeruk Mangga Asam Boi

Eh Fenomena sangat kan menda alah ni sekarang. Padahal dari dulu je pun aku tengok orang jual asam ni. As a person yang memang gila asam, memang perasan lah. I actually tak suka jeruk mangga ni, aku suka mangga muda cicah kicap ke, colek (orang pantai timur nye bahasa) ke. Jeruk is more to kelubi, anggur tu takpe. But not mangga lah.

Tapi bila bila dah bersepah orang upload sana sini buat sendiri maka aku terliur la jugak. Buat kudap2 pon sodap kan. Teringat plak kalau mangga rangup, pedas. ehhhhh dah kenapa kan teringin bagai.

So semalam alang-alang pegi market beli la mangga muda dua bijik, pilih yang keras2 sikit sebab nak rangup. Ofkos paling murah  HAHAHAH macam tak kenal plak perangai akak korang ni kan. Ala mangga je pun, lebih kurang jek rasa (mentaliti orang cheapskate). Tapi malangnya asam boi lak takde kat market tu. Kacau betul, dah satu keje kena larik 7e. Masatu aku dah nekad, kalau takde kat 7e memang selamat aku makan gitu je lah mangga tu, malas dah nak carik esok hari. Nasib baik ada (see, jodoh sangat kan takdir aku memang dapat merasa haha).

Pas beli barang aku pi lepak jap dengan kawan, tak sedar balik dah kul 12am. Gigih mak hencik kul 1230 potong mangga buat jeruk sorang2 kat dapor. 

Nak resipi? Alor nak bagi pun macam segan hihi. hiris je mangga, pastu campak asam boi barang 4-5 ketul, hirisan cili padi (ikut level ketahanan tekak ko dengan pedas yang macamana lah) and tabur gula atas tu. Macam aku, aku suka layer-layerkan. letak mangga, letak cili, letak asam boi and gula. Pastu layer and ulang lagi. Ha gitu. Apa relevennya tah aku pun taktau, more to personal choice la. haha. Rasa cam sebati gitu kan. 




Pastu tunggu dalam 4 jam, letak dalam fridge. Then boleh la ngap. Aku ada baca gak, kalau nak mangga kau stay rangup rendam ler dalam air kapur dalam 20-30 minit, basuh then baru start jeruk. Sebagai insan pemalas dan takde kapur pun rumah aku ni ofkos la aku tak buat. Ngeh.

Mana yang nak cuba tu selamat mencuba can selamat mencekik! Tak sedap salahkan diri sendiri, jangan salahkan aku. Eh.



No comments :

Post a Comment

Salam and Hi!

Please be nice and have a good day!

Annekayra™. Powered by Blogger.