Thursday, October 23, 2014

They need to improve.


See, aku ni bukanlah suka sangat follow drama melayu. But when i do, normally sebab cerita tu memang best. For example, cite Nur Kasih tahun 2009. That was like 5 years ago. Cerita tu memang best, jalan cerita dia menarik, tak berapa banyak cakap tapi macam banyak la isi tersurat dua dia.

Lately banyak sangat cerita melayu adaptasi novel kan. Macam aku cakap in previous entry, kalau novel skrg ni manjang jerrrrr cerita nak funky2. I no like ok. Aritu cite Rindu Awak 200% tu kemain lagi aku tengok petang-petang penuh jer timeline. Amboi sekali naik kan emosi dia. Malas nak follow sebab perasan tu pun dah nak dekat halfway. So lantak.

Then dah habis ganti la dengan cite Maaf Jika Aku Tak Sempurna - Fahrin Ahmad ngan Sara Ali la main cast dia. Aku cam sesaja la tengok. Masa tu dah start dalam few episodes, takde la jauh mana. So okay mari kita marathon online sekejap catch up mana yang patut. So nak jadikan cite, sebab aku dah tengok dari mula kan.. jalan cite (read balik :JALAN CITE tau!) dia ok je aku rasa so follow lah.

Tapiiiiiii...........................



Aku rasa cite ni macam stuck kat zaman cite melayu cliche macam zaman dulu. Dari segi garapan (amboi garapan, ayat kau!) memang langsung out la aku rasa. Pernah tak korang tengok drama pape la kan, tapi jalan cite dia buat kau rasa rasa macam....you can direct better kot. haha. over ke? Kisahhh plak kan. Aku geram kengkadang. Macam aku rasa nak tempeleng2 je pengarah camni. Dah ler aku rasa gandingan hero ngan heroin tu cam tak kena jer.

Why aku rasa garapan cite dia macam cliche?

Ye lah mana tak clichenye kalau dah watak mesti kena anak Dato. Pastu belajar luar negara. Nasib baiklah tak UK kan. Then tang pegi club paling la aku pantang. Ok foine aku tak pernah masuk club sebab tak suka pun. Tapi I am damn sure mana la ade kelab orang menari macam kayu semua weiiii! Aduh. Cite ni nak tunjuk sosialnya pompuan tu sikit2 club sikit2 club. Dahtu dalam club tu ada pulak ada plak musuh2 pompuan kan. Berebut jantan pulak. Pastu jantan jenis kaki playboy. 

Dah lepas tu kena paksa kawen. Pastu musuh ni plak nak hancurkan rumahtangga kira macam berdendam and so on. Ya allah hari-hari aku rasa sakit hati tengok cliche dia. Macam takde idea sangat dah ke buat cerita? Eh memang la takleh nak lari dari jalan cerita but im sure you can do better in terms of lakonan ke apa. Ni casting ke laur aku rasa, pelakon sume stok kayu balak punya keras. Huwaaaa.

Yang kemuncak takleh blah aku rasa adalah scene bini dia kena tuduh dah tak virgin. Pastu laki dia ragu2 tapi one day bila pergi bercuti, dorang dari benci kira jatuh hati la kiranya kan - dah tido sama tu esoknya tengok katil ada tompok2 merah sambil hati bermonolog sendiri "memang betullah kau menipu aku, Zita". OMG RASA NAK HENTAK HENTAK KEPALA KAT DINDING WEIII. 

Jap jap.
Perlu ke nak bagi picture camtu oi? Aduhhhh. Sesak nafas mak ingat balik.

Belum lagi part sakit kat hospital ke, jatuh ke. Aku palinggggg taksuka darah warna pink. I get it kalau letak banyak jadi merah. But heck no, even color blind people (mampos over) boleh tau tu pink la. Darah kan yellow base, hallaaahh. Dah jadi macam tak realistik situ. Pastu aku tak faham kenapa industri filem takleh nak improve this part, susah sangat ke carik darah yellow base ni, mahal ke apa? Then dah berdarah berbalut ke apa mana ada darah tompok2 situ lagi. Tepi2 mulut sume. Made it realistik boleh tak??

Ada ke kat sepital kau pegi tengok orang eksiden ke apa darah bertempek2 kat tepi mulut? Pftth!

And for god's sake jangan la sebab cite watak dato2 orang kaya -- makan kena pakai sudu garpu segala. Ke tak eh? Macam tak logik je kan setiap masa nak pakai fork and spoon padahal melayu jugakkk. Datin pon, tido rambut all set cantik macam nak pegi opis, makeup full face on. I is stress watching liddis!

Overall cite ni menarik kat jalan cerita je. Lain-lain tu kena kena kena dan wajib improve la aku rasa. Industri filem negara ni memang nazak sungguh la hai. Bukan taknak sokong la kan tapi kalau dah rupa ini janganlah nak salahkan viewers kalau lebih suka cite asing. Gitu kan. 

Kelas tak ayat jemah? 


K lah, nak tido. TTYL!





4 comments :

  1. for me.. ok je sara ali and fahrin diganding kan :)
    but, yeahhh masing2 ade pandangan sendiri kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi. entah, i rasa macam kaku skit la diorang. dunno where tp mcm kurang umph.

      Delete
  2. i dah lama tak tengok citer melayu..memang membosankan..last tgk citer tentang Dhia je..tu pun sebab ade adi putra.. lepas2 tu memang tk tgk pun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. adi putra dulu kita suka. skrg mcm kureng... hihi

      Delete

Salam and Hi!

Please be nice and have a good day!

Annekayra™. Powered by Blogger.