Friday, September 12, 2014

Darah mendidih #1

Takde kerja, meh kita buat series mengomel tentang ketidak puasan hati dengan perangai manusia sekeliling. Yang selalu buat kita berapi dan menaikan darah. 

Aku kalau drive, memang secara amnya mesti akan naik darah. Banyak sangat makhluk atas jalanraya yang aku sendiri taktau la macamana boleh lepas ambik lesen. Mari sini aku kenal-kenalkan jenis manusia yang bersepah2 buat dajal kat pemandu yang lain...



Yang tak reti pakai SIGNAL.

For god's sake, please your the magic stick next to you steering wheel! Even nak masuk simpang kecik pun sila la pakai! Aku paling benci bila aku ni tunggu macam orang bodoh kat simpang thinking of that beruk might want to go straight pass my car, and suddenly without rasa bersalah kau belok masuk simpang aku kan? LIKE WTfish. Am I fucking invisible to you? Seriously, every single time jadi camtu hati aku ni gigih je rasa nak U-turn and kejar sampai dapat and pecahkan lampu signal dia pakai method Kiki CDM25. Like seriously tak payah pakai signal if you are that ignorant and so bagus, biar dia rasa macamana nak lintas jalan besar yang sibuk tak payah pakai signal. I wish biar kena sagat dengan lori. *emotional gila

Another kind of stupid yang tak reti pakai signal is tukar lane secara tiba-tiba - bagi signal last minit and expect aku nampak and kasi jalan without thinking belakang bontot kereta aku pulak. Or, yang tukar lane dengan tiba-tiba dan tak bagi signal langsung, HAHDSKDASKDSHDJSD!!!!

Like whatttt if you want to die so bad please don't drag me along thank you! pffth  





    Motorists.
Yes, I know like you are so small and flexible (?) boleh cilok sana sini sometimes tak masuk akal punya cilok kau. Tepi lori laju pun kau boleh bantai aku pulak naik seriau wtf.

But please, whenever the light turns red, you STOP. When it says you should stop means you SHOULD really stop. Dekat simpang rumah mak aku, kes motor tergolek dah selalu jadi. I can't even digest that cause it's for your own sake sebab secara logiknya kau kecik dan tak de protection (keji tak statement camni) macamana dalam kereta. So kalau kau tak stop and kereta masuk simpang tetibe kau tak sempat brek lalu mengehentam kereta bukan ke kau yang tergolek and risiko akan dilenyek lori adalah lebih tinggi lagi *emotional lagi.

Mak aku pernah kena, motor camni la. Mak aku diam je sebab dia jenis cepat terkejut. Bila dia terkejut so dia macam keras takleh nak react. Haha. Siap ada orang offer nak jadi saksi sebab memang salah budak tu.


Di tempat yang sama, aku pun pernah kena. Tapi bukan aku yang dilanggar mahupun yang melanggar. Aku cumalah seorang penumpang innocent yang tengah duduk dalam sebuah cab dengan ketakutan pasal bapak aku dah suruh balik maghrib tu - so tengah berdoa cepat la sampai sebelum bapakku mengamok kat rumah. Aku duduk kat belakang la kan, tepi tingkap tengah meramal nasib aku nanti, boleh pulak time nak masuk simpang aku nampak satu motor dengan tak sempat brek pi hentam pintu cab belah aku duduk tu. Gila dramatic punya terkejut macam lori yang nak langgar aku. Simpang tu bebetul dah nak masuk simpang rumah aku, tapi sebab kejadian tu maka teksi pun berenti la bergaduh dengan budak motor yg langgar tu.....



*nangis sebelah pintu kemek*



....sebabnya bapak aku dah call-call mengamuk bagai kat rumah sebab anak dara kuar sorang tak reti balik time maghrib. And yes, aku salahkan diorang *angkuh gila*



Case berikutnya (see berapa banyak motorist camni??) time aku tengah sedap nak beratur beli nasi bungkus tepi jalan, aku perasan motor-motor ni memang laju gila tengahari tu. Dalam hati dah rasa dah, macam nak ada accident je pasni. Fyi aku beratur tu dalam keadaan membelakangkan simpang masuk ke building office tu. So tengah syok jenguk2 lauk apa kat depan tetibe aku dengar bunyi berdentum kat belakang. And ada sorang mamat ni dah tergolek dengan motor dia pecah2 siap kat situ. Rupanya ada kereta nak masuk office, so sebelum petak kuning tu ada lori ni dah berenti dah nak bagi jalan. Si motor bebal ni tak berenti lalu hentam kereta mewah kat depan tu.

Orang angkat dia bagi baring kat tepi. 



Tapi aku dalam hati..?


Serious takde rasa kesian. Keji? Lantakkan. They need to learn like seriously. Doesn't mean kau kecik kau je boleh buat sedap hati thinking that people will prioritize you out of pity, ok? Well not sure about others but for me hati aku memang kering sikit kalau aku tak kesian, too bad la kalau kena dengan aku atas jalan. Sakit kau dapat, maki pon kau dapat sekali.




Zebra Crossing Abusers.


Selain dari motor, jenis yang tak reti nak tengok lampu traffic adalah some people yang nak lintas jalan. Gila annoying! If hijau, jalan. Kalau ye pun merah kau nak jalan jugak tunggu kereta tu jauhhhhhhh tahap kau kena sepet-sepetkan baru nampak - tu baru namanya jauh yang selamat kau nak lari lintas. Kalau kereta tu jauh tapi kelajuan dia nak cecah kau tu tak slow, maka sabar dan tunggu! Sebab kereta tu tak salah cause lampu hijau. And kau tak payah la nak acah-acah lari jugak.


Yang lagi aku rasa nak sepak sepak adalah orang yang dah nampak kereta tengah laju, lagi mau lintas and bila kita dan suddenly break to slow down sikit ; kau dengan divanya berlenggang lenggang kangkung jalan bila dah sampai tengah tu bagaikan tu zon selesa yang konfiden takde orang langgar kau. Macam victory plak eh kau bleh buat orang slow mengejut untuk kau? Vavi. Kadang-kadang yang lintas tu adalah parents yang bawak stroller baby ok! Pitam nak fikir mana rasional dia.



Selalunya aku kalau drive ngan tunang aku nampak bangsa camni, aku memang akan maintain speed biar mencecet orang tu lari (of course aku control la). Biar dia ada akai skit yang risiko tu ada kalau jumpa orang yang kurang baik hati macam aku ni. Haha! Merempan2 jantan tu kat sebelah kata aku  ni gila nak bunuh orang.





Ha ni sikit la yang aku boleh pikir sekarang. Cerita atas jalan ni, memang banyak nak mampos ok. Compile boleh buat buku ok. Konpem darah tinggi bila baca haha.



Korang setuju tak apa aku cakap ni? Baik setuju cepat kalau tak ngan engko aku langgar! lol

Ok nak tido dah, jumpa lagi di siri seterusnya.bai <3



2 comments :

  1. salam ukhwah,sabar dan berhati2lah ketika di jalan raya, sekarang ni ramai manusia yang hilang kawalan akal dan nafsu..semoga dipermudahkan buat kita semua..dan selamat sentiasa.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam. Insyaallah! :) semoga semua dibawah rahmatnya dan selamat sentiasa. amin!

      Delete

Salam and Hi!

Please be nice and have a good day!

Annekayra™. Powered by Blogger.