Tuesday, September 9, 2014

Resipi : Cheezy Scramble Eggs

Nama taknak kalah tu. Nak diomputehkannye jugak.


Anyway, ni favret encik partner (AR) suka benar kalau aku buatkan dia. Aku suka jugak, tapi benda-benda cheezy kengkadang muak kalau makan bebanyak. Tapi kalau makan buat breakfast ok je lagi sebab makan dengan benda lain sekali kan. Eh dia tidak ye, kau bagi semangkuk pun boleh selamba je dia balun.

Ok resipi senang jer. Aku punya tak fancy sebab aku tak suka campur banyak-banyak benda sangat dalam tu.

So palinggggg basic adalah :


4 biji telur (aku suka pakai size large) 
2 keping cheese 
½ sudu makan salted butter
2 sudu teh lada sulah
garam secubit je - sebab salted butter dan masin (hence the name. duh)

Potongan kecik sosej *optional* 
(yang ni nak tambah menda lain pun boleh, hatta daging unta sekalipun)


Pecahkan telur, letak lada sulah. Garam sikit. Pastu pukul sebatikan. Panaskan kuali dengan api sederhana kecik. Then dah agak dah panas suam2, tuang aje telur. Make sure telur tu tak terus masak tahap jadi pepejal yang tak melekat ke kuali. Sebab kalau terus masak tu maknanya kuali kau panas sangat. Dia sepatutnya jadi macam biasa je, setenang air di kali (?) gitu ha. 

Then masukkan butter, dia akan slowly cair. Campakkan jugak cheese dan sausage. then amik sudip, kacau2 dalam bentuk bulatan gitu. macam kacau air. Ha gitu. Jangan bagi dia melekat jadi telur dadar pulak. Then you will notice dia butter and cheese akan mula cair dan sebati. Gaul-gaul lagi dan tutup api sebelum dia jadi pejal. Maknanya, time dia basah-basah tu tutup la. Jangan risau, yang basah tu bukan telur tak masak yang hanyir tu, ianya cheese dan butter dan jadilah telur yang yummy tu! :D



Apabenda la resipi gini pun nak share!


Eh sukahati aku lah! Kau taktau sekarang ni anak dara masak telur goreng pun boleh hangit? Choiiii!




Selamat mencuba ye!


No comments :

Post a Comment

Salam and Hi!

Please be nice and have a good day!

Annekayra™. Powered by Blogger.